Més informació [ Detall d'activitat

 
9000130014   L'Educació del Futur: reptes i propostes d'avui - Sessió 3: El centre educatiu del futur: on eduquem?
2022-2023   Taller. Internivells: Ed. Primària-Secundària-Formació Profess.
  
   16/3/2023 - 11/4/2023 (5 hores) de 9:30h a 12:30h
   CaixaForum Macaya
   Passeig de Sant Joan, 108 (Barcelona) 
  
Format   Presencial
Organització   ICE de la Universitat Politècnica de Catalunya
  
  
  
  
Descripció i   Metodologia:   Vivim immersos i interconnectats sense interrupció amb moltes organitzacions que contribueixen en determinats temps i ubicacions diferents a l’assoliment d’un aprenentatge competencial, de qualitat i inclusiu. Aquest procés d’aprenentatge ha de permetre donar avui, amb recursos i estratègies noves, l’educació que serà necessària demà. Sens dubte, cal afrontar i prendre, ara i aquí, les decisions per fer front als reptes acadèmics, digitals, socials, participatius i d’equitat que defineixen els fonaments de l’educació actual.

En aquest context, el cicle s'estructura en tres sessions i es pot assistir a una o a vàries d’elles. En concret, es tracta de:

Sessió 1. L’alumnat del futur: a qui eduquem?
Sessió 2. Les noves tendències curriculars i competències docents: com eduquem?
Sessió 3. El centre educatiu del futur: on eduquem?

Les sessions estan pensades com unes converses entre tres convidats conduïdes per un moderador que anirà enllaçant les sessions i els seus continguts a partir d’una bateria de preguntes que farà posicionar els diferents ponents i interpel·laran a la resta de participants en una activitat final de síntesi.

L’educació té nous canals i metodologies, i els centres i espais educatius tenen nous formats i es troben distribuïts en l’espai i en el temps, de manera que han d’estar relacionats intencionalment per contribuir al procés d’aprenentatge. Reflexionem sobre com han de ser les aules, les biblioteques, els laboratoris, les sales de treball col·laboratius, els passadissos, les parets, ... Des del mobiliari a la seva integració amb la natura i l’entorn, contribuint als objectius de desenvolupament sostenible. Les agrupacions, l’organització temporal, els circuits, els nous espais pels nous usos (tecnològics, relacionals, participatius, etc) també s’han de reformular i hi ha d’haver una continuïtat espacial i temporal al llarg del camí formatiu de totes les persones.

Aquesta activitat formativa correspon a la tercera sessió del cicle i es complementa amb una contribució personal sobre com afrontar els reptes educatius i socials que es plantegen en la sessió amb una tasca de reflexió que s’enviarà via formulari amb una dedicació equivalent a dues hores.

Comissionat científic i moderador del Cicle:
Dr. Esteve Juanola, físic, expert en innovació, inspector d’educació i professor UPC-ICE

Ponents Seminari 1: La Formació Inclusiva:

Vicente Guallart, arquitecte en cap de l’Ajuntament de Barcelona entre 2011 i 2015; Fundador i Director de Guallart Arquitectes, l’Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya (IAAC BCN) i Director de Valldaura Labs. Aposta per la renaturalització i autosuficiència de les ciutats i dels edificis per a una major sostenibilitat on es prioritzen les persones i la natura

Cristina Guijosa, directora d’escola d’educació infantil i primària (L’Arenal de Llevant), experta en competència global i impulsora de la creació de nous espais educatius i de participació

Isaak Aranberri, economista, ballarí professional, director general de l’Escola Zumaiena (Euskadi) on s’aposta per l’educació renaturalitzada i comunitària


Vincle informació al cicle complet
Enllaç reserva de plaça a la conferència
  
Objectius   1. Reflexionar sobre com fer possible una educació que doni resposta als reptes socials, emocionals, tecnològics i competencials actuals
2. Reflexionar sobre la els perfils d’entrada i de sortida de l’alumnat
3. Reflexionar sobre les competències docents necessàries i l’oportunitat dels nous currículums per avançar cap a una educació i avaluació competencials
4. Reflexionar sobre com han de ser els centres educatius per dins i per fora, i abordar la diversitat d’entorns aprenentatge i la seva continuïtat temporal
5. Contextualitzar les sessions segons les característiques dels diferents actors implicats i l’aplicabilitat pels diferents grups d’interès

  
Continguts   1. L’educació del futur: reptes i oportunitats d’ara i aquí
2. Situació actual i evolució futura de l’alumnat: perfils d’entrada i de sortida
3. Anàlisi comparatiu i promoció de la millora contínua en les organitzacions educatives obertes, extenses i contínues
4. Reflexió final i aplicació dels aprenentatges en diferents contexts educatius

PLA DE TREBALL
Desenvolupament de les següents preguntes: Què entenem per centre educatiu? Quines són les prioritats arquitectòniques per facilitar l’aprenentatge? Quines són les seves característiques tècniques i constructives en funció del grup d’interès que hi participa? Quins són els reptes que s’obren perquè donin resposta a les noves metodologies i currículums? Com es pot adaptar l’espai interior i exterior en els edificis actuals? Com es pot promoure un aprenentatge de qualitat, inclusiu i equitatiu actuant sobre l’entorn educatiu immediat? El centre educatiu pot esdevenir el node educatiu que connecta amb la resta d’espais i entorns educatius? Com podem fer-ho?

METODOLOGIA
Es presenta una proposta de cicle organitzat en tres sessions que compten amb un moderador i tres ponents convidats. En finalitzar les presentacions dels ponents i el debat, s’obrirà la taula rodona a la participació dels assistents. Compleció d’un formulari per a una contribució personal sobre com afrontar els reptes educatius i socials que es plantegen en la sessió. Es pot assistir a una o a vàries de les sessions. Cada sessió té la seva corresponent activitat formativa a la que cal inscriure’s per separat.
  
Observacions   Organització: L'Observatori Social de la Fundació La Caixa i ICE de la Universitat Politècnica de Catalunya
  
Avaluació   Satisfacció de les persones en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa i percepció de transferibilitat. (Nivell 1)
  
Requisits de  certificació   Assistència a la sessió i enviament del formulari amb la contribució personal
  
Persones  destinatàries   El públic objectiu de les sessions són professionals que treballin en centres educatius amb responsabilitats de direcció o coordinació, professorat en general, responsables de recursos humans d’organitzacions diverses, acadèmics en ciències de l’educació, directors tècnics d’empreses, responsables d’organitzacions industrials, culturals, sociosanitàries, etc. que tinguin interès a adquirir noves estratègies educatives i compartir les seves experiències per constituir-se com a agents de canvi i contribuir, en el marc de la seva organització, a avançar cap a un ecosistema d’aprenentatge obert, permanent, competencial, de qualitat i equitatiu
  
E-mail   mireia.lopez.beltran@upc.edu
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dijous   16/03/2023   930   1230 
 Sessió 2   dimarts   11/04/2023   930   1230 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent